Rachel Cohnová & David Levithan: Dash & Lily: Kniha přáníd

Jméno: Dash a Lily: Kniha přání
Autor:  Rachel Cohnová a David Levithan
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2014
Anotace: „Nechala jsem ti tu pár nápověd a vodítek.
Jestli chceš, otoč stranu.
Jestli ne, vrať knihu prosím zpátky do poličky.“


Takhle začíná nová knížka od bestsellerového autora Davida Levithana a Rachel Cohnové. Lily zanechala chvíli před Vánoci červený zápisník plný výzev na poličce svého oblíbeného knihkupectví a čeká, až někdo přijme nabídku ke hře. Ale je Dash ten pravý? Nebo je jejich osudem vzájemně sdílet svoje sny a touhy jen na stránkách deníku, který na střídačku schovávají po celém vánočním New Yorku? Můžou se ve skutečnosti setkat, bude to fungovat? Bude červený zápisník jejich knihou přání? Nebo se k sobě vlastně ani trošku nehodí?

Důvod, proč jsem tuto knihu četla: Protože David Levithan! Od tohoto autora mi bývalá kamarádka, nyní pouze spolužačka, doporučila knihu Den co den, do které jsem se neskutečně zamilovala, protože mě nadchl autorův styl psaní. Jakmile jsem v knihovně viděla na obálce jeho jméno, věděla jsem, že si knihu musím prostě vzít domů. Tak jsem si ji vzala. A vůbec mě netrápilo, že druhé jméno neznám. A ještě ke všemu vánočně naladěná anotace... Musela jsem si knihu vzít domů. A nyní je na mém seznamu, co nutně potřebuji.

Shrnutí: Dash a Lily jsou neobyčejní puberťáci, kteří jsou neskutečně obyčejní. Nejprve jsem si říkala, že to bude obyčejná knížka, kterou by mne Levithan zklamal. (Přičemž jeden z faktů, který mě zklamal, je paradoxně ten, že se v knize samozřejmě vyskytují gayové. Neřeknu... kdyby to bylo nějak obaleněji popsané, ale že je to rovnou bratr hlavní hrdinky? Obehrané a ubírá to knize na kráse).
Kniha není nijak převratným románem na poli knih pro dívky (zprvu jsem napsala dívek pro knihy - divila jsem se, co je na tom špatně a nemohla jsem na to přijít), není ničím, co by vás donutilo sednout si na zadek a s pusou otevřenou dokořán přelítávat očima šokovaně řádky a na strany si slintat nadšením.
Kniha je spíše takovým milým příběhem tak typickým pro američany - božské antikvariáty, kde by každý knihomol chtěl strávit den, dokonalé kluky potloukající se po ulicích, nos zabořený v knize, sníh (!) poletující vzduchem a hlavně dobrodružné napětí, které nás okamžitě popadne do svých spárů, náš život se otočí o 360 stupňů a my náhle žijeme tak, jak žijeme.
Myslím, že "to své" si v ní najde každá věková kategorie. Ovšem ti starší by se mohli vysmívat plytkosti a povrchnosti příběhu, na které já nacházím to, pro co stojí za to si tuto knihu přečíst.

Vlastní názor: Jak jsem již zmínila - kniha není nijak převratná. Je to vcelku obyčejná kniha, která si mne ovšem něčím neskutečně získala. Nemohu říct čím. Ale je to to něco, co z Levithana dělá Autora a Pana Spisovatele. Neříkám, že si v něm každý najde to své. Ale já si to našla.

Klady:
- jednoduchý příběh
- styl autorova psaní
- uvěřitelnost reálnosti postav
- schopnost vtáhnout čitatele do děje

Zápory:
- přespříliš jednoduchý příběh snažící se jednoduchost zamaskovat ubohým "zvratem"
- homosexualita příliš tlučená do očí (v první knize to bylo fajn, v druhé o něco horší, nyní je to už zápor)


V závěru knihu hodnotím příjemnými 85%.

Četli jste tuto knihu? 
Nebo jinou knihu od jednoho z autorů? 
Jaký je váš názor na Levithana?

CONVERSATION

1 komentářů:

  1. Mám tuhle knihu objednanou a docela se na ni těším. :) Od Levithana jsem ještě nic nečetla, ale plánuji si od něho něco přečíst. Tuhle knížku jsem si také vybrala díky tomu, že už je jakoby před Vánoci :D
    Snad se mi bude líbit. :)
    Hezká recenze. :)
    DENYII

    OdpovědětVymazat

Back
to top